Hårmode som varierar över tiderna men som ändå alltid kräver sitt hår. Så är det. Jag tror att det kan vara väldigt känsligt för oss människor att tappa vårt hår. På sittsätt har vi en identitet genom vårt hår och utseende. Detta gör att det är bra att veta orsakerna bakom möjligt håravfall. Då kan vi lättare förebygga det som går att förebygga för att slippa tappa vårt hår i onödan, tänker jag.
Det finns det många människor som tappar sitt hår i tidig ålder. Jag känner så många män, från 25 år och uppåt, som har rakat av sin kalufs för att håret inte finns där det ska längre. Jag känner också en del kvinnor som ordar att håret är tunnare än tidigare. Jag har alltid trott att den ärftliga genen är den stora boven till detta, oavsett om man är man eller kvinna Vilket den också är, men det finns också så många fler orsaker bakom håravfall än jag tidigare visste. Flera utav dem kan vi också påverka själva till det bättre vad gäller håravfall!
Genom att skriva denna texten i samarbete med en Hårklinik har jag inte bara lärt mig mer om orsaker till håravfall, utan också om möjliga åtgärder och förut byggande. Orden är såklart mina egna.


En del håravfall- hairloss går att förebygga

Det är alltså mer än ärftligt håravfall som gör att vi tappar håret

Döm av min förvåning när jag numera har förstått att det finns fler orsaker som kan ligga bakom att vissa människor tappar sitt hår. Och att flera av dessa orsaker kan vi påverka själva. Dock inte alla ska tilläggas!

 

Psykisk stress och trauman är den största orsaken till att håret faller av. Håravfallet gör sig påmind ofta runt tre till sex månader efter ett trauma. Här är dock håravfallet oftast inte permanent utan växer ut igen när kroppen återhämtat sig. 
Vad som komma skall i vårt liv inom psykisk stress kan vara svårt att förebygga- men jag tänker ändå att olika sätt till att jobba med sitt lugn, medvetande och förhållningsätt kan hjälpa till att minska den ev psykiska stress som vi människor kan utsättas för.

Hos en gravid kvinna spökar hormonerna. Efter förlossningen brukar håravfallet här vara som störst, för att sedan återgå till det normala några månader efter förlossningen. 
Denna erfarenheten har jag själv. Efter mina fyra födslar har jag alla gånger tappat mycket av mitt hår som sedan vuxit ut igen. Dock mörkare och mörkare för varje gång.

 

Att vår kost påverkar oss uppifrån och nerifrån, det är mega känt. Men att just för högt intag av vitamin A och brist på protein, kan leda till håravfall, visste jag inte. Detta är ytterligare en faktor till att väl stoppa i sig sina proteinkällor alltså!

Brist på vitamin B kan också påverka hårväxten negativt. Även här kan vi justera detta med rätt kost.

Anemi, sk järnbrist är också en bakom varande orsak till håravfall. Här kan järntillskott rätta till detta. Huvudvärk, yrsel och bleket, kan också vara symtom på järnbrist.

Vitaminer och varierande kost- det är vad jag ska påverka mina tonåringar till för att behålla sitt fina hårsvall!

Bra och varierad kost med bra intag av vitaminer är alltså att förebygga även för visst håravfall. Rätt kost och rörelse för också med sig att vi slipper att stressa kroppen med sk bantning. Plötslig och stor viktminskning kan också vara ett trauma för kroppen som kan leda till håravfall. En slags stress för kroppen. Vilket vi kan göra vad vi kan för att undvika. När kroppen är i balans igen brukar håret komma tillbaks.

P- piller hos kvinnor kan också vara en bov i dramat vad gäller håravfall . Detta kan oftast åtgärdas genom byte av preventivmedel.

Det vi stoppar i oss kan alltså vara bra checka av. Det är ju så smart själv reglera sitt kostintag så att det förebygger och minskar olika möjligheter till att vi tappar vårt hår.

Kram A.