Städa, städa varje fredag eller njuta av skinande rent med blommor på bordet?

aug 22
Skrivet av: Annelie Eng 2019-08-22 13:55

Höst och vardagsrutiner. Jag har listat det jag vill göra och drömmer om, och också satt ungarna på att lista det som de vill att vi gör under hösten. Jag tror att det är ett bra sätt till att få till det vi vill och kan. Våra olika scheman börjar fylla almanackan rejält med skola, jobb och aktiviteter, vilket känns bra. Hemets lugna vrå har fräschats till med ett nytt kök inför hösten. Dock vet ni som följer mig att det inte är riktigt klart ännu, men snart så..

Hur som är trivseln mycket skön här hemma. Vårt nya kök har verkligen varit ett lyft för trivsel och umgänge i vårt hem. Sen har vi det där med ordning och reda och städning varje fredag.. ha ha
Hänger det enbart på mig i det här hemmet som singelmamma??
Tja, ibland undrar jag.. Jag tycker att jag jobbat aktivt och medvetet med att få in tonåringarna i tänket av vi och tillsammans, men just detta med städning av gemensamhetsytor, där flyr de ofta alla världens kos.
Känner ni igen det mönstret?

Helt ärligt är jag ibland superstressad av lika väl att ta tag i städning som ordning plockande på min lediga tid mellan jobbpass. Ibland varken orkar eller hinner jag prioritera städningen av hemmet.
Vad tror ni händer då?
Ingenting vad gäller städningen. Men jag påverkas negativt. Jag trivs inte när det är för mycket stök, efter mitt sätt att se det. Och jag rivs när det är rent utan klet och kladd. Det tänket tror jag bestämt att jag har överfört även på mina ungar, dock har jag missat ett led- att alla behöver hjälpa till..

Jag har funderat fram och tillbaka genom åren att ta till extern hjälp vad gäller just städning varje fredag. Fast jag skulle då välja varj torsdag! Dessa funderingar har stannat vid just funderingar och jag har aldrig gjort slag i saken, Har liksom landat i likaväl ursäkter som att det finns bättre saker att lägga pengarna på och det är för rörigt här hemma. ( nästan som att det behövs vara renstädat för att nyttja städhjälp..) Ja , ni fattar tänket, så korkat! 
Min lediga tid är ju lika mycket värd som mina serietittande tonåringars eller hur?

Nu har jag ihop med just ett hemstädningsföretag, fått nytädning i att ta tag i detta med att låta någon annan städa vårt hem. För mig var detta samarbete en självklarhet och orden och känslorna i texten helt och hållet mina egna. Hade jag bott runt omkring vår huvudstad hade jag direkt bokat och tillhört dem som redan nu nyttjar hemstädning i Stockholm !

Ju mer jag läser ju mer attraktion får jag till att om inte varje vecka, så iallafall varannan vecka, och då torsdagar, få hemmet nystädat. Ekonomiskt så är ju priserna i nuet super för att nyttja detta, tycker jag. När sen jag menar hemmet så tänker jag på gemensamhetsutrymmen som kök, vardagsrum hall och badrum. 
Sovrummen tänker jag att vi alla kan sköta själva. 
Herre gud, hur ska tonåringarna annars lära sig vardagsvett?

Enkelt kan jag visualisera känslan att öppna ytterdörren, andas in den nystädade doften med blomkvasten under armen. För kombon av att sätta en kvast blommor i en vas på bordet när paradvåningen glänser skinande rent, tja den är superduper! Och tänk att kunna njuta av den känslan utan att själv vara helt utdrenerad av svett och stress för att man själv har slitit med trasan innan- de ni!

I nuet tänker jag att jag också belönar mig själv och min tid med att ta bort städ från mitt veckoschema. Jag köper blommorna istället, ha ha.

Jag är supertacksam över detta samarbete som gett mig en spark i baken till att höja attraktionen för dessa tjänster hos mig. På min "to do list" står nu att leta upp och jämföra olika hemstädningsbolag i mina trakter. 

Kanske har ni något/några bra att tipsa om?

Kram A.


Från soffliggare till rörelseglädje. Hur gör man ?

aug 22
Skrivet av: Annelie Eng 2019-08-22 06:59

Det där med att röra på sig kommer alltid ge ett bättre resultat för kroppen än att inte röra på sig. Det där vet vi så väl. Både ni och jag. Ändå är det många av oss som spinner fast i omständigheter och ursäkter och inte får till den dagliga rörelsen till välbefinnande.
Visst är det märkligt?
Vi människor är skapta efter att eget handlingsansvar gör oss mer gott än om andra gör för oss. Eget handlingsansvar är att göra själv och vi klarar ALLTID mer än vi tror.

Organen på insidan lika väl som självkänslan och utsidans linjer, allt påverkas gott av rörelse. Jag skulle vilja skriva rörelseglädje, men har man inte hittat rätt ännu och är långt ifrån den dagliga rörelsen är det ingen glädje i att tänka träning. Det är först när man gör, varaktigt, som rörelse och glädje kan kopplas ihop. Och jag vet detta så väl- I have been there!
Hur tar man sig då till rörelseglädjens varaktighet istället för ursäkternas tramp? Och vad händer då med oss?

Det som känns rätt och bra för mig kan kännas helt tvärtom för dig. Men kanske kan något eller några av mina tips bli lika bra för dig som de idag är för mig.
• Skaffa en manuell almanacka
• Boka in rörelsetid 20-30 min pass 1 varje dag utefter ditt andra liv.
• Förhandla aldrig med dig själv till att hoppa över eller ändra tiden.
• Börja med promenader i rask takt.
• Är du långt ifrån rörelse idag - dela på passen 15 min power walk i rask takt med svettpärlor på ryggen och 15 min stretchövningar. Stretch övningar ger lugn för kropp och själ. Ger smidighet och längre muskler och mindre träningsverk. Vecka 2 ökar du pw-passen med 5 min och fortsäller ökningen tills du rör dig raskt i 30 min.
• Öka hastighet och motstånd för varje vecka, men håll dig till enbart 30 min
• löpsteg kan sedan läggas in i intervall
• Håll fokus på känslan efter passen. Det goda i den kan vara drivkraft till att stoppa in 30 min rörelse varje dag framöver Jag har slitit med detta ovan i flera månader nu. Och det ger resultat! Jag springer nu helt och hållet under mina 30 minuter. Jag som aldrig sprungit, som inte ens sprang på idrottslektionerna i skolan. Både hastighet och längden jag springer ökar jag fortfarande. Däremot ändrar jag aldrig tiden. För mitt pass är längden 30 minuter thats it!. Jag hade aldrig fått till varken den goda känslan eller att göra om det vore längre. Däremot lägger jag numera till mattövningspass-också de på 30 min. Aldrig i anslutning till löppass utan var för sig.

För mig blir det enklare att få till tid för 30 min pass här och var än 1 timmespass. Jag blir inte heller uttråkad. Efter passen mår jag superduper! Svettig och dann känner jag den sköna känslan av gott sinnestillstånd som endorfinerna gett mig. Jag orkar mer och passformen på kläder är annorlunda. Me like!!

Så klart kan även 30 minuter vara svårt att få till i ett fulltecknat schema. Tipset är att sluta tänka i block - även under arbetspass finns kanske lunchbreak att ta till. Idag är jag inte bara i varaktig rörelse. Jag belönar mig med rörelseglädje VARJE DAG! Från 0-100 helt enkelt. Och tiden, tja den tog jag mest från dötid och annat som jag varken saknat eller ägnat en tanke på.
Lycka till med din rörelseglädje!
Kram A.


Annelie Eng

Annelie Eng

Födelsedag:
6 mars

Civilstånd:

Tonårsmamma

Bor:
I Lerum

Gör:
Bloggare/Coach/Innovationsinspiratör

  
Bloggar om:
Annelie´s blogg är en livsstilsblogg om livet som 50 årig kvinna mitt i livet, entreprenör/ nätverkare & singelmamma. Nytänkande och innovation genomsyrar liksom möjlighetstänk. Där en bekvämare roligare och njutningsfullare vardag & fest ligger i fokus. Helt enkelt godare livskvalité. Hur får man tid, ekonomi & bekvämligheter att gå ihop med att alltid ha den goda känslan med?

Meriter: Utsedd till Årets nätverkare 2013 på Entreprenörsgalan i Lerum, 2:a i tävlingen toppbloggare 2012

Kontakt:

annelie@annelieeng.se

Tourn

Arkiv

Calendar

<<  augusti 2019  >>
tiontofr
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678

View posts in large calendar