Självkänsla och självförtroende är två olika begrepp

Självkänsla är samma sak som att vara, en medvetenhet om det egna värdet.  

Självförtroende handlar om att göra, tron på sin egen förmåga att prestera.

Så ofta blandas vårt värde ihop med våra prestationer!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<  

 Har du någon gång känt avund gentemot högljudda människor som tar sig före i kön när du står kvar längst bak? Avund för att deras högljudda dominans lyckas ta dem före? Högljudda åsiktsmaskiner som alltid utan mikrofon ljudar över alla andra och tar sig förbi och framåt framåt.

En jämn balans av självförtroende och självkänsla är att eftersträva. Fötroendet för dig själv får dig att våga utan att ta mest plats eller att var högljud. Känslan för dig själv och andra är god. Du väljer köer där de högljuddas marsch inte får fäste. Eller kanske ser du dem inte numeraSmile

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En jämn balans av självförtroende och självkänsla kräver sin gödning. Öva regelbundet!

 

 

Fokus ökat självfötroende

1. Kunskap ger ökat självförtroende

 

Att kunna en sak och vara påläst och riktigt bra är ett sätt att få ökat självförtroende. Du kan göra detta genom att läsa böcker, studera, nyttja information på internet och umgås med människor som redan har gjort det du vill uppnå.

2. Sträck på dig

Hoppsjunken i hösäcksmodellen kan få vem som helst att tappa allt självförtroende.  Sträck på dig och du kommer att märka skillnad direkt! Vi upplever personer som är raka i ryggen och som sträcker på sig som mer attraktiva- så genom denna träning ökar du också attraktionen till dig själv. Föreställ dig att ett rep sitter fast runt ditt huvud som hela tiden dras upp mot himlen.  

3. Sätt ett litet mål och uppnå det

Sätt en målsättning till något som du vet att du kan uppnå. Därefter utför du det. Det kommer att få dig att må bra. Ju fler mindre mål och uppgifter du utför, desto bättre självförtroende kommer du att få. Det blir då också lättare att utföra ännu svårare och mer utmanande mål.

 

 Fokus ökad självkänsla

1 Öva på att bekräfta dig själv.

Investera i en tom skriv bok-din må bra bok. Varje kväll skriver du ner 3 saker som du har gjort bra under dagen.  

2 Jämför dig med dig själv

Jämför dig inte med andra – bli gärna inspirerad av andra!  

3 Lev i nuet

Öva på att vara här och nu. Nuet är det ända vi kan påverka! Låt bli att leva i och älta det förgångna eller oroa dig för i morgon. Öva på och lära dig att njuta av livet här och nu.

 <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

 

Ibland GÖR vi fel men vi ÄR aldrig fel.

Kram A.