Godis och choklad är min fälla. Och jag har gått i fällan många många gånger. Jag tillhör dem som riktigt kan längta efter en påse smågodis och en chokladkaka. Och ja, mörk choklad i all ära- men där finns inte den riktiga njutningen för mig- då kan jag hellre vara utan.

Nu sitter jag här och reflekterar och har 1 dl socker i glaset framför mig. Ser ju inte speciellt inbjudande ut. Skulle godis inte finnas skulle jag absolut kunna låta bli sockerintaget av tillsatt socker i mycket högre utsträckning än idag. 
Eftersom jag är en riktg sockerråtta som bor i en del av världen där vi äter mest godis så behöver jag mer medvetengöra för mig själv vad sockret gör i min kropp.

Semestertider är grymt till att fokusera på det man vill utan att bli lika störd av måsten och åtaganden som finns under vardagen. Om man ser semestertider som förändringens tid kan man säkra upp med mycket handlanden som ligger till grund för en goare start vardagen efter sommaren.

Själv har jag nappat på en utmaning som jag hittade på facebook "RÄTT FORM" (förövrigt ett superbra namn på en utmaning för mig iallafall) Rolf Munke PT ligger bakom utmaningen som har till syfte att du ska kunna hålla formen och tom kunna förbättra den under semestermånaden- så himla smart!Smile Utmaningen är gratis och du samlar poäng efter där du är i din form. Den kostar inte heller något och du hittar den här : Rätt form  ! Hoppa på den du också vettja!! Ju fler desto roligare!!Smile

Andra dagen för mig idag och jag har njutit av semetsermorgonen på alla sätt och vis- tog det lugnt i vaknandet strechade mig till vaken i hela kroppen och sen soffhäng med citronvatten och kaffe- Jag bara älskar dessa mornar inget jäkt ingen stress inga tider att passa. På med träningskläderna och det blev 1 timmes powerwalk med raska steg med bästa skäringer och Mannheimer i öronen. Att komma på sig själv med att gå och skratta högt av igenkännande mitt i svettandets raska stegande- tja det är rörelseglädje det till bästa ordandet! För Skäringer och Mannheimer sätter ord på mycket av det jag själv upplevt och kännt genom åren. Tänk vi är allt bra lika vi människor oavsett vilka världar vi lever i. Jag längtar redan tills nästa måndags avsnitt!!Kiss

Nu sitter jag här med mitt socker glas och ska besvara några tänkvärda frågor för mig själv som den sockerråta jag är. Det känns bra att ha nappat på utmaningen och ta tag i att öka mitt välbefinnande under semestern- för jag tillhör iallafall den gruppen som minskar välbefinnandet genom stora sockerintag- Hur är det för dig?

Mitt personliga mål med utmaningen är definitivt inte att bli någon hälsofanatiker- Jag är inte för fanatiker oavsett vad. Mitt mål är att få igång mig själv till att hitta varaktigheten i rörelseglädjen i mitt liv - den där lagom portionen rörelsglädjen som gör min kropp och själ mer smidigare än idag- kan jag på köpet få upp konditionen och minska det mjuka midjemåttet blir det alldeles superbra bonusar för mig!

 

Skåda nu gärna mitt sockerglas och dela gärna med dig till mig hur du tänker om ditt sockerintag- visste du att vi som vuxna i denna delen avärlden äter nästan 1 kg tillsatt socker/vecka och per person.. 

Mitt mellanmål idag blev smoothie med kvarg grönkål jordgubbar och persika - egen blandning och tja- det blev läskande!

Dag två för mig i utmaningen "rätt form" och jag ligger i fas och innehar riktig god semesternjutning!

Kram A.