Det där med frukostmålets kraft har varit på tapeten så länge jag kan minnas. Att stopppa i sig något som startar och håller kroppen igång fram till lunch- Varför ska detta vara så svårt för vissa av oss? Sömndepån som hellre fylls än frukost som intas. Alltid en kamp om tiden+ Nja- det är det där med att prioritera och stoppa in det bästa innehållet av tid för just oss själva. Och bland mina vänner- så vet vi inte själva vad som är bäst för just oss själva. Hjärnanan är bra på att gå i gamla hjulspår som emellanåt inte leder vidare till där vi vill vara.

Nedan kommer två frukost alternativ för likaväl morgontrött som morgonpigger. jag förstärker bägge med citronvatten innan och kaffe efter. 

Dessa frukostar är likaväl nyttigare som mindre tidskrävande och godare än kaffe och macka är! De ni!!

Frukost 1

1/dl frysta bär

1 banan

naturell yogurt

kokos

Tina de frysta bären snabbt i mikron- häll på yogurt skiva en banan lägg på och strö sist på lite kokos.

Frukost2

Havregrynsgröt gjord på spisen

1 dl havregryn

2 dl vatten

salt

Blanda allt i en kastrull koka 2 min rör HELA tiden med träslev. Häll i djuptallrik. lite kall mjölj eller havremjölk på.

Vill man "skoja till det kan man ta en lite frysta bär från frysen och blanda i kastrullen. Bären tinar under uppkokningen och bärgröt skapas. Man kan då ev minska något på vattnet.

 Även här kan man man antingen njuta - vilket är det bästa vad gäller matintag- och äta långsamma skedar, eller också vid tidsbrist så slevar man i sig skålen med "gottigheter snabbt.

Kram A.