Som singelmamma känner jag stor delaktig i gruppen för människor som inte alltid har haft möjlighet till att prioritera sömn för välbefinnandet. Jag vet så väl att både jag och andra mår så mycket bättre som utvilade med rätt antal sömntimmar prioriterade i bagaget, än tvärtom. Som enda vuxen med flera barn har det näst intill varit omöjligt i vissa perioder. Jag är också övertygad om att det har påverkar mig och mitt sinnestillstånd mindre bra. Därför blev jag också så glad över att få betalt och göra detta ihop med ett företag, vars produkter kan bidra till den goda sömnen

God sömn ger mig möjlighet till rätt gott beslutstagande och jag presterar bättre i lika väl jobb, kunskapsintag som i mammarollen. Enkelt skulle jag kunna låsa min tanke med  att som singelmamma så är den goda sömnen inget jag själv kan påverka. Dock gillar jag ju mer möjlighetstänk, så jag "rekar" iställetför god sömn med eget handlingsansvar genm att stänga av telefon, datorer och tv samtidigt som jag kryper ner och sluter ögonen före klockan 22, då känner jag mig också piggare när jag vaknar. Den goda energin har liksom fyllts på bättre och känner mig också utvilad!  Regelbundet och så ofta jag får utrymme ger mig min rekning så mycket gott!

Vad gäller maten, har jag också märkt stor skillnad på när jag stoppar i mig sött, läsk och godis innan sömn. Jag blir liksom tung i kropp och huvud och vaknar inte med lätthet. Det är nästan som om all världens problem istället har etsat sig fast hos mig medans jag har sovit. Så mer och fler andra val av matintag fför min del är det bästa.

 
"fake it until you make it" vem har inte gömnt den otillräckliga sömnen bakom ett par mörka glas någon gång?

Det där med luften påverkar mig också vad gäller min sömn. Jag gillar att andas in frikhet i luften. Öppet fönster kan vara skönt,  men kan också öka ljud av olika sorter som tex förbipasserande trafik. 
Är det så att man dagligen vistas på platser med dålig luft så kan det ga en negativ inverkan på vår sömn. Att byta ut den gamla ventilationen mot ett fix-aggregat kan vara en mycket god lösning och invetsering för tex godare sömn. Värmen som som återvinns med ett sådant aggregat blir också bonus! Kanske är det det som ska stå på tur på min
"to do lista"- skaffa ett fix-aggregat ?

Vad gäller kaffeintag, så tillhär jag skaran som inte hittills har känt av känslighet hurvida jag dricker kaffe strax innan läggdax eller inte. Men jag försöker ändå undvika det. Te som innehåller koffein har samma inverkan, så numera checkar jag innehållet kvallarnas tepåsar. Med medvetna val  och getet handlingsansvar så tror jag att det går att påverka sömnen till det bättre.

Själv brukar jag emellanåt somna till en för mig god insomningsplatta som tex Trädgården och oasen. Dessa avslappningscd  påverkar min sömn mycket gott!

Med medvetna val  och getet handlingsansvar så tror jag att det går att påverka sömnen till det bättre. Och därmed också det totala välbefinnandet och livshjulet. Ni vet den röda tråden mellan kropp och själ. Gör vad du kan för att medvetet och väl ge dig själv jämn och varaktigt påfyllning av bägaren för god sömn. Den bägaren gör dig väl.

Kram A.