(Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Nutrilett)

Att bryta mönster till nya varaktiga beteenden kräver sina verktyg och sin struktur. Så fort man har en "dålig" dag med stress och press är det så enkelt att det man vill förändra sätter fart igen. Övningen i att göra sig av med ett gammalt mönster till att skaffa sig ett nytt varaktigt kan ta mellan 1 -3 år. I övningstid alltså! Därav kan det vara enklare att förstå att många börjar röka igen efter tex graviditets uppehåll och att även viktresor som gått så bra under ett år vänder om mot motsatt håll. 

Vilka saker kan du se att du startat men också avslutat inom 3 år utan att du nått ditt önskvärda resultat?
Du skulle kunna ha övat för korttid..

Struktur, verktyg och en handlingsplan. Ingredienser så bra att identifiera innan man startar en förändringsresa.

Vart är jag nu? (startläge)
Här behöver vi acceptera och konstatera att här är jag fast att jag vill vara någon annanstans

Vart vill jag? 

När vill jag vara där?

Vilket positivt resultat ger dig mig av att ta mig dit jag vill vara och fortsätta vara där?
Ser vi inget positivt är kanske inte detta det målet vi ska sträva mot..

Vilka resurser/verktyg har jag för att ta mig dit jag vill?

Vilka eventuella hinder måste jag ta mig över?

Den här planen kan jag göra för ett längre och övergripande mål likaväl som jag sedan gör på samma sätt för eventuella delmål

Och glöm inte att sätta in belöningar att sträva efter!

När jag slutade att röka för X antal årsedan gjorde jag så här samt att jag dokumenterade allt i ett kontrakt som jag undertecknade! Min struktur låg i att släppa telefonluren nästan helt, vistas ute på altanen så lite och så korta stunder som möjligt och varje dag lägga 40kr i ett kuvert. Att gå i mål skulle ge mig pengar till en resa med mina äldre tjejer. Badhotellet i Danmark var det jag såg. Men hur som, struktur, verktyg och bestämdhet samarbetade och istället för badhotellet blev det en veckas solsemester på Kreta! Vår första semesterresa tillsammans!!

Jag är idag fortfarande rökfri. Vilket känns superduper. Jag kan sakna ritualen i att lägga 40kr i ett kuvert och se vad de pengarna ska ge mig för resultat..

Viktresor är alltid spännande, de för liksom med sig så mycket mer på vägen än bara kilon som försvinner. Jag har genom mitt tidigare arbete som hälsocoach mött många otroligt spännande människor som utvecklats otroligt i sitt liv vart eftersom kilorna på kroppen har försvunnit. Wow så häftigt att vara med på dessa resor som coach!

Idag ska jag ta tag i mig själv.

Jag accepterar och konstaterar att för stillasittande arbete och mindre rörelse på fritiden har etsatt fast flertalet kilon. Första delmålet är 5 kilo ner daterat till elfte april.

Kickstartar mig själv genom helfart med Nutrilett. Helfart innebär att jag byter ut alla mål mot pulver ersättning. OBS! Här är viktigt att använda en VLCD produkt (Very law calorie diet), som är godkänd till att byta ut alla målen med. Chokladsmak är favorit för mig, nutrilett finns i flertalet goda smaker som du hittar HÄR Ytterligare verktyg är kaffe, vatten (minst 2 liter pe dag), och jag själv. Powerwalk med lurar är ett ytterligare verktyg. Samt mentalträning med fokus på mitt önskvärda resultat. Den bilden ska vara fast på pannbenet!!

Hinder är närbutiken och godsbutikerna mitt i centrum där jag bor. Även jag själv kan vara ett hinder..
Ytterligare verktyg skulle kunna vara att nu ta tag i beställning av hemleverans istället föratt ge mig ut i butikerna... hm

Mitt önskvärda resultat ger mig 2 storlekar ner i kläder, högarna av jeans som finns i min garderob får rätt passform på mig och belastningen på mitt onda knä minskar. 

Även om idag och imorgon kommer vara kaotiska så kan jag se framför mig hur energirik och pigg jag blir på söndag. Tredje dagen och jag kommer in i ketonfasen. Sömnbehovet minskar och energin flödar. Det är mitt första kortsigtliga mål.

Faktiskt lägger jag till att lägga 40kr i ett kuvert varje helfartsdag. Med de pengarna 
(40krx14 dagar= 560kr) ska jag investera i ett par nya vårskor.

 


Allstå dessa Smart Meal i chokladsmak- godare än godast!! Så smart att ha med i väskan

Där har ni ett utkast av min handlingsplan i dagsläget- från mig själv till mig själv. Hoppas den kan inspirera dig till att ta tag i resan dit du vill.  
För vad hindrar dig?

Dela gärna med dig i kommentarerana hur du tar dig mot dit mål. Kanske kan vi inspirera varandra

Njut av dagen och ditt önskvärda mål och resultat- Det ska jag!

Kram A.