När vi ska stoppa in för oss nya beteende i våra liv är det bra att identifiera dels vad vi lägger våran tid på idag och vad vi är benägna att ”offra” för att få till varaktighet i det nya. Det spelar liksom ingen roll va det nya beteendet är, det är samma procedur oavsett det handlar om att äta nyttigt, träna, sluta röka, läsa, springa etc. Nya beteenden som inte görs idag men som tanken vill stoppa in, behöver sin plats i vår tid. För oavsett nytt vi ska stoppa in, så ska tiden tas från något annat. Vi gör ju nåt idag på våran tid, om det sen är att bara ligga på soffan. Identifieringen ligger i viljan att vilja byta ut för att nå högre. Jag brottas med mig själv vad gäller löpträning. Jag vill och kan ta mig längre och högre i min löpträning. Jag har identifierat vilket innehåll av tiden som jag ska ta i anspråk. Jag ser ett önskvärt mål och resultat med skön känsla. Jag ser också hur mer löpträningen leder mig högre i min livspotential än det jag gör annars på den tiden. Ändå slår hjärnan till med att finna mer annat att göra än att ta tag i löpträningen. Det är som en brottningsmatch mellan mig och hjärnan. Vilket kräver sin skriftliga plan. Klockslag på träningspass finns nedskrivet i min veckoplanerare och bockas av efter hand. Det ger en skön känsla. Och det är just de sköna känslorna som drar får mig att vinna brottningsmatchen och få till löppassen. Belöning efter genomfört pass och inte innan. För att gå till behövs rätt ordning. 24 timmar 7 dagar i veckan har vi alla. Att springa 1-1,5 mil i veckan borde vara fullt möjligt för mig. Eller hur? Vad vll du stoppa in för nytt varaktigt resultat i dun veckoplanerare? Kram A.