Dagarna i företagarrollen flyter på. Ibland känns det som om 10 år av eget företagande har sprungit iväg. Sammanfattar jag dessa år så har jag definitivt trivts i denna för mig från början otänkbara rollen. Uppgång, nedgång, plattfall och landsvägskörning ihop med olika va, nya kunskaper och nya arbetsuppgifter. Många val på vägen, ha ha det vore väl konstigt annars? Överlag har det också gett mig så mycket trivsel och god erfarenhet

Funderar ibland på vad som har varit roligast och om den nervositeten jag kände för snart 10 årsedan är samma som idag?

Nervositeten från då till nu har ändrats. Jag har bytt inriktning några gånger, testat på branscher som jag annars inte skulle ha testat. Då, var pengarna otroligt viktiga och det som gjorde mig nervös. Idag har jag mer ett lugn för det. Jag har har numera valt en vardag som är mer fri från jagande än tidigare. Andra pengar in idag men också ett annat lugn i min företagarroll, vilket påverkar mig min livsstil och livssituation mycket väl. 

 

Redan från början tog jag hjälp i det jag saknade kunskap om och gick bland annat en starta eget kurs samtidigt som jag startade upp mitt bolag.  Ett smart drag är att vända sig till tex småföretagarna.se för innan man startar för att få hjälp att starta eget företag Blir det rätt från början vinner man tid. Från dag 1 har det kännts mycket tryggt att samarbeta med en redovisningskonsult som sköter mina räkenskaper. Jag fakturerar själv och och låter alltså sedan fackman ta hand om bokföring löneutbetalning m.m. Så klart att jag själv hade kunnat lära mig detta, men tid är också pengar. Kostnaden för resultatet som skapas av mina siffror har varit värt varenda krona genom åren. Såklart håller jag en viss koll på intäkter och utgifter själv. Har genom åren förändrat och dragit ner och tagit bort en del, medans andra har tillkommit eller ökat. Att hålla koll på den nivån som jag gör trivs jag med. Sedan det där djupgående med resultaträkning och annat det har jag alltså valt att låta fackman sköta. Det blir rätt, känns tryggt och äter inte upp all min tid.

Det där med tid är en spännande faktor i företagande rollen. Tid för inkomstbringande aktiviteter och tid för icke inkomstbringande aktiviteter. 
Hur fördelar man tiden dem sins emellan när b
ägge två har sin viktighetsgrad...?

De inkomstbringande aktiviteterna är oftast roliga. Att utföra ett arbete och sedan få betalt. Att skriva en artikel, ett blogginlägg att hålla en föreläsning. Jobbet klart och fakturan kan skickas. Samma med coachinguppdrag och ledarutveckling. Arbetet utförs och går fakturan iväg.

För att ta sig dit att kunna utföra det arbete som man vill. krävs en del förberedelsearbete och icke inkomstbringande aktiviteter som  på längre sikt är ett led till att få till de inkomstbringade aktiviteterna. Marknadsföring kan vara en sådan form av aktivitet.
Hur och var kan jag få in fler uppdrag och fler följare osv?
Spännande på sitt sätt men kan också vara en stressfaktor.

Det absolut tråkigaste för min del i företagarrollen är ihopsamlandet av fakturor , kvitton och dyligt varje månad för kvartalsredovisning. Alltså egentligen ingen "big deal" att samla ihop lägga iordning och lämna över till fackman. Men oj vad jag har snurrat runt genom åren för att få till en rutin som sitter för detta och inte skjuta på det till sista minuten. Påminna om betalning för fakturor är också en tråksyssla för mig. Tack och lov har jag varit skonsam genom åren och inte behövt lägga mycket tid på denna aktiviteten

Idag har jag mitt egna lilla system och jag är bättre men inte bäst på det.

Efter snart 10 år jag lärt mig otroligt mycket i rollen som företagskvinna. Det ger mig frihet under ansvar att arbeta och verka under egen logga. 

För mig är företagandet ett led i att fylla mina dagar med bästa innehåll för just mig och min livspotential. Jag gör det idag. Påminner mig själv så ofta som möjligt så att jag håller den linjen. Det är också ett stort skäl till att jag valde att skriva denna texten ihop med hemsidan jag länkar till.

Rekomenderar starkt att fila på och färdigställa en aff'ärsplan för den som vill testa företagsrollen. Påminner mig själv om att oktobers kvitton och räkenskaper kan vara en bästa syssla att sammanställa och skicka till min redovisningskonsult den gråmulna dag!

Kram A.