Vaknade idag inte alls utvilad. Svårt att somna igår och en natt fylld av mardrömmar.
Varför drömmer man mardrömmar ens?
Vad ger det för gott att vakna av en mardröm som ger skräck och orolighetskänsla?
Jag förstår inte det..

Hur som är jag tacksam över att jag, trots känslan av att vilja ta igen sömn denna morgon, ändå tog tag i min nya fem minuters rutin. Som du hittar HÄR
Så klart ger det inte sömnen tillbaka genom att fokusera på de 3 M:en. Men dagen får sig en annan vändning på något sätt, än att fokusera på ett trött jag. Skillnaden hittar du HÄR

Så här kommer några detaljer av själva innehållet på denna femminuters rutin.

1. M som i Mindfulness 5 minuter.
När alarmet ringer trycker jag över till timer på 5 minuter och lägger därefter mitt fokus på min egna andning.
Jag ligger alltså kvar i sängen som vanligt men istället för att snooza gör jag ett aktivt val som ger mer. Jag andas in 3 sek, håller andan i 4 sek och andas ut 5 sek. Och forsätter så inandning 3 sek håll andan 4 sek och utandning 5 sek.
5 minuter senare tar jag stegen upp ur sängen med en lättare känsla än att ha snoozat. Ibland upp till en timme, vilket har fört med sig en stress för resten av dagen. Den känslan är som bortblåst numera med dessa 5 minuter

 2. M som i motion.
Så klart att det ger mig och andra en god känsla efter att ha avverkat en timmes träningspass på morgonen.
Men alltså hur många får egentligen till varaktighet i den aktiviteten?
För min del , och kanske någon av er känner igen er, blir det istället en känsla av misslyckande av att inte få till eller att avbryta.  Alternativt kommer stresskänslan av en heltimmes aktivitet under morgontimmarna..
Så därav: 5 minuter med det som kroppen behöver i rörelseglädje för stunden. Stretchövningar på yoga mattan. Ingen sådan till hands tja stående övningar likaväl som 3 set av armhävningar och magövningar.
Gör helt enkelt det som passar dig bäst, huvudsaken är att kroppen får 5 minuters dos av rörelseglädje!

3. M som i medvetande
5 minuters påfyllning till vårt innersta. Affirmationsläsning. Spegelövningen där vi talar om och ser på oss själva som de fantastiska personer vi är eller några sidor ur en bok med personlig utveckling som fyller ditt medvetande med gott. 

Thats it!
Dagen kan börja!

Alltså det känns så skönt! jag går in i dagen helt utan stress istället för tvärtom med denna rutin!

 På 15 minuter har 3 delar av mig fått god påfyllning.
Det gör det enklare att möta dagen, dess innehåll, omgivningens krav och samtidigt kunna vara den bästa versionen av mig själv, utan att känna stress!

Så en morgon som imorse där känslan var i en icke utvilad känsla, har genom 15 minuter fått en påfyllning till att ta en annan väg.
Tänk att jag kan gör någonting varje dag som gör att jag mår bättre.
Visst är det fantastiskt?
Det är också sol ute. Kram A.

Så en morgon som imorse där känslan var i en icke utvilad känsla, har genom 15 minuter fått en påfyllning till att ta en annan väg. 
Tänk att jag kan gör någonting varje dag som gör att jag mår bättre. 

Visst är det fantastiskt?

Vilken tur att tekniken ledde mig att hitta denna rutin av Dr Rangan Chatterjee!

 Hittade förresten bilden ovan igår från ett event i början av min roll som företagskvinna.
Tänk i 10 år har jag varit egen företagare nu. Ska skriva mer om det i ett inlägg.
Men nu är det sol ute!
Kram A.